S I M B O L O G I A
LA SIMBOLOGIA a LA RAQUETA
El primer apunt que es troba d’un esdeveniment que podria tenir certa similitud amb el tennis, és una història més metafísica que real que escriu Caesarius de Heisterbach, monjo de l’ordre de St. Bernard, entre 1219 i 1223, a la seva “Dialogus Miraculorum” , en què explica un joc que dóna a conèixer el diable a un jove monjo, que consisteix a passar una bola per sobre d’una tanca. Se suposa que coneixedors d’aquesta història, la marca Slazenger va anomenar “The Demon” a la raqueta més emblemàtica que va comercialitzar entre els anys 1898 i 1905.
.
Històries com aquesta, així com fets i esdeveniments, han estat motiu de la nombrosa simbologia que apareix a les raquetes. En aquest apartat he fet una selecció de les que m’han semblat més curioses i evidents entre les raquetes de la meva col·lecció.
LES CREENCES. El primer apunt trobat sobre una cosa que podria tenir una similitud amb el tennis l’escriu Caesarius de Heisterbach, monge de l’ordre de St. Bernard, entre 1219 i 1223, al seu Dialogus Miraculorum, en què explica un joc que dóna a conèixer el diable a un jove monge que consisteix a passar una bola per sobre una tanca.
.
.
Slazenger, The Demon (1898)
LA MITOLOGIA 2. A la mitologia grega, Pegasus és un cavall alat de naturalesa màgica. És intel·ligent, bondadós i salvatge, i només pot ser domat per genets de bon cor. Quina millor similitud!
.
Perseu, l’altre mite de casc alat, evoca les virtuts heroiques que l’home guerrer ha perseguit des de l’antiguitat.
Wilson Ellsworth Vines; Olympic (1940)
LA MASSONÈRIA. El Compàs és el símbol de l’esperit i del poder sobre la matèria. La maçoneria ho associa a l’estabilitat, la uniformitat i la rectitud. “Perfect Balance”. En aquest cas no arriba als 90º característics del compàs maçònic, però és significativa la seva elecció.
Slazenger, Meteor (1955)
LA FÍSICA. Els tres electrons que descriuen òrbites al voltant del nucli es reconeixen fàcilment com a expressió de l’àtom. Al segle V aC, Leucipo sostenia que si dividiem la matèria en parts cada vegada més petites, acabaríem trobant una porció que no es podria continuar dividint. Un deixeble seu, Demòcrit, va batejar aquestes parts indivisibles de matèria amb el nom d’àtoms, terme que en grec significa “que no es pot dividir”.
Slazenger Challenge IPT (1969)
LA DRAMATÚRGIA. La marca francesa Williams & Co reconeix Cyrano de Bergerac, poeta, dramaturg i pensador francès, considerat llibertí, per la seva actitud irrespectuosa cap a les institucions religioses i seculars. Edmond Rostand ho va popularitzar a través d’una obra de teatre.
Williams & Co. (Francia), The Champion (1890-1894)
raquetEs dedicadEs a grans teNnistes
Totes les marques més importants fabricants de raquetes van comercialitzar models amb el nom de reconeguts tennistes. Cada fabricant tenia diversos tennistes vinculats a la seva marca, que competien amb les raquetes però no forçosament amb els models a què donaven nom.
IMatgES DE GRANS TEnNISTes 1
En una època en què les imatges no circulaven amb la facilitat amb què ho fan actualment, les cares dels més reconeguts tennistes s’immortalitzaven a les raquetes. Va ser principalment a la dècada dels 40’s, encara que es va realitzar fins a principis de la dècada dels 70’s, quan es considerava un valor afegit el que la raqueta tingués la figura d’un tennista.
IMatges DE GRANS TENnISTeS 2
En una època en què les imatges no circulaven amb la facilitat amb què ho fan actualment, les cares dels més reconeguts tennistes s’immortalitzaven a les raquetes. Va ser principalment a la dècada dels 40’s, encara que es va realitzar fins a principis de la dècada dels 70’s, quan es considerava un valor afegit el que la raqueta tingués la figura d’un tennista.